کسب موفقیت برای حضور دائمی در بازهای داخلی ، منطقه ای و حتی بین المللی تحت تاثیر رقابت های فشرده و فزونی عرضه بر تقاضا بوده و به عواملی چون حفظ محیط زیست ، دوام ، ایمنی ، خدمات پس از فروش ، به هنگام بودن ، احترام به مشتری و عوامل دیگر بستگی داردد اما در این بین آنچه از همه تاثیرگذارتر و پراهمیت تر می باشد دو عامل است و آن دو عامل کیفیت و قیمت می باشد.
استانداردهای ایزو 9000 نیز به در زمینه کیفیت سخن می گویند اما نه فقط کیفیت محصول و خدمت بلکه کیفیت را از عملکرد مورد برسی قرار می دهند که اگر عملکرد در همه سازمان صحیح و درست باشد در نهایت محصولی ارائه می گردد که از نظر کیفیت مورد قبول می باشد.
تدوین استانداردهای سری ایزو 9000 در اواخر دهه هفتاد و با بهره گیری از استاندارد انگلستان به شماره BS5750 و سایر استانداردهای مربوط به کیفیت که برای سیستم های نظامی و هسته ای طراحی شده بودند در کمیته 176سازمان بین المللی استاندارد ایزو با نام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت آغاز به کارنمود.
در سال 1987 پس از بحث و بررسی های علمی و تخصصی زیاد و تایید شدن پیش نویس های تهیه شده توسط کشورهای عضو ، به صورت مجموعه ای با 6 استاندارد از جانب سازمان جهانی ایزو منتشر گردید که در حال حاضر افزایش یافته و مشتمل روش آزمون 18 استاندارد شده است.
طبقه بندی استانداردهای ایزو 9000 به شرح زیر است.
  1. استانداردهای مربوط به مدیریت کیفیت . عناصر سیستم کیفیت (ایزو 9004)
  2. استانداردهای مربوط به الگوی تضمین کیفیت (ایران - ایزو 9001 ، 9002 و 9003)
  3. استانداردهای راهنما و حمایت کننده (ایزو 8402 و سری های ایزو 9000 و 10000)
استاندارد ایزو 9000 به مدیران سازمان ها ، چه تولیدی یا خدماتی ، کمک می کند تا استانداردهای مدیریت و تضمین کیفیت مربوط به خود را انتخاب نمایند و به کار گیرند.
استاندارد 9004 ایزو به مدیران کمک می کنند تا چگونه سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان خود پیاده نمایند.
استانداردهای ایزو 9001 ، 9002 و 9003 (1994) معادل با همین استانداردها در سال 1374 در ایران ، در واقع الگوی تضمین کیفیت هستند و صدور گواهینامه برای سیستم مدیریت کیفیت هر سازمانی ، مطابق با یکی از این استانداردها صورت می گیرد.
عناوین کامل این 3 استاندارد در ایران :
  1. ایزو 9001 (1374) : سیستم کیفیت - الگو برای تضمین کیفیت در طراحی ، توسعه ، تولید ، نصب و ارائه خدمات
  2. ایزو 9002 (1374) : سیستم کیفیت - الگو برای تضمین کیفیت در تولید ، نصب و ارائه خدمات
  3. ایزو 9003 (1374) : سیستم کیفیت - الگو برای تضمین کیفیت در بازرسی و آزمون نهایی
استانداردهای بیان شده به عنوان راهنما که از آن جمله ایزو 8402 می باشد نقش حمایت کننده دارند و مثلا این استاندارد در سال 1374 شامل 67 اصطلاح همراه با تعریف بود که در زمینه کیفیت ، سیستم کیفیت ، مدیریت کیفیت و ابزار و فنون آن سخن می گفت.